Ședințele Consiliilor Locale pot fi organizate prin mijloace electronice

Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA) recomandă tuturor reprezentanților autorităților publice să dispună restricționarea ședințelor Consiliilor Locale, care presupun participarea unui număr mare de persoane, în contextul necesității prevenirii răspândirii infecțiilor COVID-19 și al instituirii stării de urgență, pe întreg teritoriul României.

MLPDA aduce la cunoștință următoarele prevederi incluse în Ordonanța de Urgență nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu privire la modalitățile alternative de desfășurare a ședințelor de consilii locale, prevederi care pot ajuta la desfășurarea activității limitând riscul interacțiunilor persoanelor în grupuri numeroase.

Astfel, conform articolul 134 privind convocarea ședințelor consiliului local:

…..

”(2) Consilierii locali sunt convocați în scris sau, în funcție de prevederile regulamentului de organizare și funcționare a consiliului local, prin mijloace electronice, prin grija secretarului general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, cel târziu în ziua ulterioară primirii de către acesta a dispoziției sau documentului de convocare inițiat de cel puțin o treime din numărul consilierilor locali în funcție.

…..

(4) În caz de forță majoră și/sau de maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei, ai orașului sau ai municipiului/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori în alte situații stabilite de regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local, convocarea acestuia pentru ședința extraordinară, prin excepție de la prevederile alin. (3) lit. b), se face de îndată.”

 

De asemenea, MLPDA recomandă desfășurarea ședințelor CL conform prevederilor articolului 137 privind cvorumul ședințelor consiliului local: ”(1) Ședințele consiliului local se desfășoară legal în prezența majorității consilierilor locali în funcție.”

În plus, prezența consilierilor locali, în contextul prevederilor art. 50 din anexa nr. 1 la Decretul Președintelui României nr. 195 din data de 16 martie 2020, poate fi constatată prin orice mijloace electronice de comunicare considerate necesare, suficiente și legale în funcție de specificul fiecărei unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale: „Art. 50. Pe durata stării de urgență, autoritățile administrației publice centrale și locale vor lua măsuri pentru organizarea activității astfel încât să fie evitat, pe cât posibil, contactul direct între persoane, inclusiv prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare.”

MLPDA recomandă cu titlu orientativ și cu respectarea prevederilor art. 129 alin. 3 lit. a) din OUG nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, ca, în funcție de specificul fiecărei unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, prevederile regulamentului de organizare și funcționare a consiliului local să poată fi modificat după cum urmează: “În situaţii excepţionale, constatate de către autorităţile abilitate, precum epidemiile, pandemiile, fenomenele naturale extreme, cutremurele, actele de terorism şi alte situaţii care fac imposibilă prezenţa consilierilor locali la locul desfășurării ședințelor consiliului local, şedinţele consiliului local sau ale comisiilor de specialitate se desfăşoară prin mijloace electronice în baza unei proceduri aprobate cu celeritate prin hotărâre a consiliului local cu majoritate simplă. Rezultatele votului vor fi consemnate de către secretarul general al unității administrativ-teritoriale în procesul verbal al ședinței.”