Raport de activitate al primarului Ioan Malița, după trei ani de mandat

Au trecut trei ani de când am preluat mandatul de primar al comunei Felnac, astfel că este din nou momentul să prezentăm în fața cetățenilor ceea ce am reușit să realizăm în această perioadă, ceea ce nu am reușit să ducem la îndeplinire, dar și ce ne propunem pentru următorii ani.

Pentru început, să ne aducem aminte de unde am plecat în 2016 și ce anume ne-am propus atunci când am preluat mandatul. În 2016, programul nostru a conținut câteva obiective clare, care s-au bazat pe doleanțele cetățenilor: asfaltarea străzilor din comună, trotuare noi, construcția unei capele, lucrări la canalizarea menajeră, cetățenii să nu mai plătească racordarea la apă, reamenajarea satului Călugăreni, înființarea unei societăți a primăriei, reamenajarea zonei căminului cultural, amenajarea zonei gării, grijă pentru școli, biserică, sport, transparență totală în administrație. Dacă parcurgem lista de obiective, vom vedea că în mare parte ele au fost realizate, iar altele sunt în curs de realizare. În plus, pe parcurs au apărut și alte investiții noi, pentru că am avut oportunitatea accesării unor fonduri europene sau guvernamentale.

Poate nu toți cetățenii își aduc aminte că în anul 2016, am preluat Primăria Felnac cu datorii de 9 miliarde de lei vechi și fără niciun proiect serios în derulare. A trebuit să începem de la nimic, să batem pe la ușile ministerelor, împreună cu parlamentarii PSD Arad, senatorul Mihai Fifor și deputații Dorel Căprar, Florin Tripa și Adrian Todor, cărora le mulțumesc și pe această cale pentru sprijinul acordat comunității noastre. A trebuit să umblăm prin județ, pe la alți primari, să vedem cum au făcut ei, cum au reușit să atragă finanțări externe, am avut nenumărate discuții cu firme de specialitate, de la consultanță, la proiectare. Nu ne-a fost ușor, și vreau să le mulțumesc viceprimarului Florin Brie, consilierilor locali și angajaților din Primăria Felnac, care au pus umărul să urnim căruța din loc și s-o scoatem din noroi. Astăzi, după trei ani de mandat, ne putem mândri că am achitat toate datoriile și am reușit să atragem fonduri extrabugetare cât nu s-au atras în perioada 1990-2016.

Principalul obiectiv pentru mandatul 2016-2020 este asfaltarea tuturor străzilor din comună. În acest sens, am accesat un proiect prin Programul Național de Dezvoltare Locală, derulat de Ministerul Dezvoltării. Am reușit să obținem suma de 9,4 milioane de lei pentru acest proiect, iar până la finalul acestui mandat, așa cum am promis, vom asfalta toate străzile din comună. Până la această oră, s-a derulat peste 90 la sută din această investiție, fiind asfaltate toate străzile din Felnac, dar și din Călugăreni. Au mai rămas de executat câteva mici lucrări, în special la montarea de timpane și podețe, dar proiectul putem spune că e funcțional, adică oamenii circulă pe asfalt pe acele străzi.

Tot la capitolul străzi, am asfaltat o stradă din zona industrială, cu fonduri de la bugetul local, iar restul va fi realizat printr-un proiect cu fonduri guvernamentale, prin PNDL 3, am făcut și licitația și așteptăm aprobarea fondurilor necesare.

Reabilitarea școlilor este una dintre prioritățile administrației pe care o conduc, iar în acest sens am depus două proiecte tot pe PNDL și am obținut o finanțare de 2,8 milioane de lei. Prin aceste proiecte s-au reabilitat atât școala mare, cât și cea mică, iar unitățile de învățământ au fost dotate la standarde europene. La școala mare s-au finalizat lucrările în interior, s-a înlocuit acoperișul, s-a montat o instalație electrică nouă, s-au realizat grupurile sanitare, sălile de clasă au fost dotate cu mobilier modern. Așa cum am promis anul trecut, până la începerea școlii lucrările la acea clădire au fost finalizate la interior, iar copiii au avut parte de condiții moderne. În paralel, tot la școala mare, am demarat lucrările la noul corp, fiind realizat primul etaj, iar în acest moment se lucrează la al doilea etaj. Imediat ce va fi realizat acest nou corp de clădire, se va reabilita exterior și clădirea veche. În ceea ce privește școala mică, lucrările au fost finalizate la începutul acestui an, clădirea fiind reabilitată interior și exterior, iar copiii pot deja învăța în acel spațiu.

Am promis în 2016 că vom demara lucrări de canalizare în comună și ne ținem de cuvânt. Am avut mai multe discuții la Ministerul Dezvoltării cu privire la finanțarea acestui obiectiv de investiții. Noi am finalizat partea de studii, proiecte și licitația, dar din păcate așteptăm finanțarea, pentru că sunt foarte multe proiecte depuse de administrațiile locale și e o bătălie tot mai mare pentru a primi bani. Sperăm, cu sprijinul parlamentarilor arădeni, să obținem bani și pentru canalizare și să începem efectiv și acest proiect în perioada următoare.

O altă promisiune din 2016 a fost casa mortuară, care în acest moment este finalizată și dată în folosință cetățenilor comunei. Această lucrare s-a realizat cu firma primăriei, înființată așa cum am promis încă din 2016, fapt ce ne aduce mari economii la bugetul local, față de perioada în care se lucra cu firme din localitățile învecinate. Cu firma primăriei am reușit să modernizăm trotuare în comuna Felnac, proiect care va continua și în următorii ani, am reușit să amenajăm parcul din Călugăreni, dar am făcut și reparațiile de întreținere la școli, grădiniță, cămin, primărie, unde am realizat și gardul din curte. Tot cu firma primăriei realizăm și lucrările de întreținere din comună, curățăm șanțurile etc. De asemenea, am reușit să amenajăm noul parc din Felnac, la ieșirea spre Sânpetru German, o zonă care a început deja să fie frecventată de tinerii și copiii din comună, dar nu numai.

Una dintre nereușite e proiectul care vizează reabilitarea Căminului Cultural din Felnac, așa cum spuneam și anul trecut. Am depus un proiect încă din 2016, la Compania Națională de Investiții, proiect care a fost acceptat, inclus pe lista sinteză, dar lucrurile se mișcă foarte greu. Am realizat partea de documentație și așteptăm avizele de la CNI, pentru a trece la etapa următoare, și anume licitația. Când am zis că totul e pregătit, ne-am trezit că acea clădire figurează pe Statul Român, așa că a trebuit să aprobăm în Consiliul local trecerea în domeniul privat al comunei, apoi să întocmim noi acte, pe care să le depunem iar la CNI.

Tot în acest mandat, am inaugurat un nou sediu al poliției, în fosta grădiniță, la eveniment fiind prezente oficialități ale județului Arad, deputatul Dorel Căprar, prefectul Florentina Horgea, șeful Inspectoratului Județean de Poliție, Ioan Tamaș.

Sunt și multe proiecte pe care le-am pus în practică sau le avem în curs de derulare și care nu au fost cuprinse în proiectul propus cetățenilor în 2016. De exemplu, anul trecut am reușit să obținem finanțare din partea Ministerului Dezvoltării, pe PNDL 2, pentru extinderea, reabilitarea și modernizarea sediului primăriei (1,6 milioane de lei) și pentru iluminatul public (520 de mii de lei). La sediul primăriei am semnat contractul de execuție și așteptăm ca în aceste zile să primim avizul PSI și vom demara lucrările. Cât privește proiectul de reabilitare a iluminatului public, acesta a fost finalizat, s-au montat becuri economice de tip LED pe toate străzile din Felnac și Călugăreni, dar și puncte moderne de aprindere, cu sistem automat, care pornește iluminatul la ore fixe.

Un alt proiect important, realizat în acești trei ani, este cadastrarea terenurilor, cu o finanțare obținută de la Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, reușind astfel să scutim cetățenii de cheltuielile mari pe care le-ar fi avut cu această operațiune.

La capitolul infrastructură, am găsit o posibilitate pentru realizarea unui obiectiv dorit de către cetățenii comunei. Este vorba de introducerea gazului, un obiectiv care se putea realiza acum mulți ani, dar care a bătut pasul pe loc, fiind extrem de dificil să obții astfel de finanțări. Noi ne-am înhămat la această treabă extrem de grea, am avut discuții cu parlamentarii arădeni, cu reprezentanții Transgaz. Am reactualizat studiul de fezabilitate, cu o firmă de specialitate din Brașov, iar documentația a fost depusă la Ministerul Dezvoltării. Așa cum am spus, în ultima perioadă se obțin mai greu finanțările, pentru că există foarte multe cereri, dar și multe proiecte în derulare, iar fondurile sunt insuficiente. Dacă ne uităm doar la Felnac, vedem că am primit mulți bani pentru străzi, școli, iluminat, sediu primăriei, proiect care e în derulare, dar sperăm ca până la urmă să obținem finanțarea necesară și pentru acest proiect, iar Felnacul să aibă gaz cât mai curând posibil.
În ultimii trei ani, am avut în vedere și organizarea unor evenimente culturale, unele noi, altele vechi, dar regândite, care cred că au adus bucurie în sufletele cetățenilor, care mai au nevoie și de momente de relaxare, de voie bună, de bucurie.

Atât în 2016, cât și în 2017 și 2018, am organizat o serie de evenimente, care continuă și în 2019, de la Sărbătoarea Satului din zilele de 14-15 august (am organizat această sărbătoare timp de două zile, față de una, cum era în trecut), la Târgul de Crăciun, care a avut prima ediție în decembrie 2017, la “Drumul Fecioarei Maria spre Betleem” şi la evenimentul organizat în a doua zi de Rusalii, intitulat „În straie populare – la zi de sărbătoare”, care s-a bucurat și în acest an de un real succes, sute de felnăcani fiind prezenți alături de noi, pe străzile comunei.

Am asigurat finanţarea în ultimii trei ani pentru clubul Victoria Felnac, atât pentru echipa mare de fotbal, cât și pentru cele de copii și juniori, dar și pentru secția de judo.

De asemenea, capitolul transparență, o altă promisiune din campanie, nu a fost uitat, iar în ultimii trei ani de zile, așa cum am promis, am prezentat public, prin intermediul ziarului, dar și pe site-ul primăriei (http://primaria-felnac.ro/), pas cu pas, fiecare proiect derulat în comuna noastră, modul în care sunt cheltuiți banii publici, tot ce ține de activitatea primăriei în general.